.jävla sverige

Ja, så får man fasen skriva i sin egen blogg! Jag är egentligen inte arg, men jag hade tänkt låtsas vara det för att få ihop ett inlägg ;)

Jag skrev fel rubrik kom jag på nu, men jag orkar inte ändra... jag skulle ju skriva jävla trafikanter, men jag kan passa på att klaga på Sverige lite längre ner sen då.

Jävla trafikanter.. och jävla Sverige. Efter ungefär 12 år på vägarna tror jag mig ha samlat ihop tillräckligt mycket empiri för att kunna konstatera att dom farligaste trafikanterna på våra vägar är dom som håller hastighetsgränserna, och dom är en klar minoritet, (oftast körandes Volvo dessutom). Då den solklara majoriteten av bilister kör fortare än vad Sverige som beslutsfattande land tillåter innebär detta givetvis att de flesta efter x antal minuter i en bil hamnar i röven på någon som kör lagligt, vilket oftast betyder att en omkörning ska ta sin plats i historien. Och omkörningar är som vi alla vet något av det farligaste man kan göra på vägarna. Men då den som ligger framför kör saktare än en själv vill man ju oftast förbi på ett eller annat sätt.

Nu frågar jag mig: Är det så att alla som kör för fort är den dåliga människan i dessa fall, eller kan det måhända vara så att hastighetsgränserna faktiskt är för lågt satta? Min bestämda uppfattning är att omkörningarna medför fler och farligare olyckor, samt drabbar fler personer, än vad hastighetsöverträdelser gör. Med andra ord tror jag att färre personer hade omkommit i trafiken om hastighetsgränserna hade höjts, om alla hade hållt 110 km/h på en bra väg som 23:an istället för 90.

Och dessutom hade jag varit på bättre humör varje morgon på jobbet.

En levande landsbygd

Nu när jag håller på vill jag fortsätta klaga på Sverige och dess (överbetalda) management. Jag bor som bekant i en liten håla på landet som heter Virestad. Det gör jag för att jag trivs fantastiskt bra här, liksom min flickvän, och vi tror att vår lilla son inte kan växa upp på något bättre ställe än här.  Jag har så ofta hört politiker predika om en "levande landsbygd", men varför, varför motarbetar ni då detta koncept med er fulla koncentration hela tiden?

Nyligen la kommunen ner skolan i Virestad, till förmån för Eneryda som har färre barn och allmänt sämre förutsättningar för en bra skola. Det starkaste argumentet för Eneryda var att en av de drivande politikerna bor där. Men jag låter fler fakta vara osagda då jag inte är så värst insatt i frågan.

Min mamma hade företag i Virestad, liksom hennes 2 kollegor, men dom blev utkörda ur sin lokal för ett par år sedan, och den lokalen står fortfarande tom... Jag tror att det beslutet verkade för en levande landsbygd. Eller?

Bensinen... Bensinpriserna stödjer verkligen en levande landsbygd. För 14 kr/l är det väl självklart att alla vill flytta ut på landet.. Givetvis anser även jag att vi måste göra något för miljön, men är höjda bensinpriser verkligen den rätta vägen att gå för detta? Jag tror inte för en sekund att någon kommer att köra minde bil ju mer bensinpriset höjs, det var tillräckligt högt för några år sedan för att få gemene man sluta köra något i onödan. Där jag bor har jag noll alternativ. Jag kör inte en meter mer än vad jag är tvungen till. Det går en buss om dagen till och från Virestad. Förutom torsdagar, då går det två hem på eftermiddagen. Men av denna späckade tidtabell är det tyvärr ingen avgång som passar en heltidsarbetare.
Visst höjs priset på olja hela tiden, men måste Sveriges bensinpris höjas för det? Måste Sverige tjäna pengar och samtidigt verka för en död landsbygd? Näe, jag tycker inte det.

Oj, sicket lattjo litet inlägg det här blev.. Jag vill bara tilläga att jag har legat i hängmattan idag efter jobbet. Och klippt naglarna. Och lekt med Arvid. Häj!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Jag kommer iaf att hålla farthastigeterna till en början :P ^^

2008-08-26 @ 21:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0